Koşubandı Efor Testi

Koşubandı efor testi veya Egzersiz EKG

İstirahat sırasında yatar pozisyonda çekilen EKG’nin aksine hasta ayakta iken bir efor sarf ederken alınan EKG kayıtlarıdır. Muayenehanemde efor yöntemi olarak koşu bandını kullanıyorum. Bu testin en önemli kullanım alanı kalp damarlarında tıkanıklık olan hastaların tanısıdır.  Kalbin üzerindeki iş yükü efor sarf edilerek arttırılır ve test sırasında hastada göğüs ağrısı gibi şikayetlerin oluşması ve ayrıca alınan EKG kayıtlarında kalp damar hastalığı düşündürecek değişiklik olup olmadığı değerlendirilir. Egzersiz EKG ayrıca ritim bozukluklarını tetiklemek, kapak hastalığı olan hastalarda kalbin üzerindeki etkileri daha iyi incelemek için ve ameliyat veya stet uygulanan hastalarda hareket kapasitesini belirlemek için de yapılır.

Eforlu EKG Nasıl Çekilir:

• Test öncesinde hastamızın rahat ve koşmaya uygun bir kıyafetle gelmesi önerilir.
  • Mümkünse 4 saat öncesinden su hariç başka bir şey yenmemelidir. 12 saat öncesinden kafein içeren içecekler (kahve, kola) içilmemiş olunması tercih edilir.
  • Halen kalp hastalığı olan hastaların kullandığı ilaçları varsa bunlardan bazılarına test öncesi ara verilmelidir, hangi ilaçlar olduğunu belirteceğim.
  • Teste başlamadan önce istirahat EKG kaydı alınır nabız ve tansiyon ölçümü yapılır.
  • Teste başlamaya engel bir durumunuz yoksa önce yavaş yavaş dönen koşu bandı üzerinde yürümeniz istenir.  Koşu bandının dönüş hızı ve eğimi kullanılan yönteme bağlı olarak 2-3 dakikada bir artış gösterecektir. Bu hız artışına hızlı yürüyerek veya gerekirse koşarak uyum göstermeniz gerekmektedir.
  • Bütün test boyunca, kalp ritmi monitor üzerinden izlenir ve kalp hızı-kan basıncı düzenli olarak ölçülür.
  • Test sırasında yanınızda duruyor olacağım ve düzenli olarak iyi olup olmadığınızı soracağım. Bu standart uygulamadır, sizde bir tehlike olduğu için yapılmamaktadır.
  • Aşağıdakiler oluşursa mutlaka uyarın:
    -Göğüs sırt veya kol ağrısı
    -Nefes darlığı-Baş dönmesi
    -Bayılma hissi
    -Teste devam edemeyecek kadar yorgunluk
  • Testin hızlı ve efor gerektiren aşamaları bittiğinde, yine yavaşça dönen koşu bandı üzerinde 1-2 dakika süreli aktif dinlenme bölümünü tamamlanır ve test bitirilir.
  • Koşu bandı üzerindeki egzersiz süresi yaklaşık hastanın efor kapasitesine bağlı olarak 3-4 dakika ile 12-15 dakika arasında değişebilir. Tüm test ise yaklaşık 30 dakika zaman alır.